Kampania #DigComp - Obszar 3: Tworzenie treści

Kampania #DigComp - Obszar 3: Tworzenie treści

Tworzenie i edytowanie treści to z pewnością jeden z najważniejszych elementów współczesnego świata. Rozwój technologiczny i wiążące się z nim możliwości, sprawiają, że każdy użytkownik Internetu w ciągu sekundy z odbiorcy staje się nadawcą. Dlatego tak ważne są umiejętności

 

Trzeci obszar kompetencji noszący nazwę „Tworzenie treści” to pakiet umiejętności zawierających w sobie zarówno zdolność do tworzenia, przetwarzania wiedzy, tworzenia nowych pojęć, różnorakiej treści cyfrowej, jak i programowania.  To także rozumienie, poszanowanie i stosowanie prawa własności intelektualnej. Wszystko to odzwierciedlają nazwy czterech kompetencji mieszących się w tym obszarze, są nimi:

 

  1. Tworzenie treści
  2. Integracja i przetwarzanie treści
  3. Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji
  4. Programowanie

 

Podjęcie próby streszczenia owych kompetencji w kilku zdaniach jest nie lada wyzwaniem. Bo jak opowiedzieć o wielkim mechanizmie tworzenia wiedzy, jednocześnie zahaczając o prawo autorskie i w dodatku programowanie? Mimo przeszkód, postaram się w kilku żołnierskich słowach, opisać te jakże ważne i przydatne w XXI wieku kompetencje. Zacznijmy od podstawy, a więc tworzenia treści. Za tą kompetencją kryje się oczywiście umiejętność tworzenia wiedzy w różnych formatach (w tym oczywiście także multimedialnych), edycja i poprawianie treści zarówno tych stworzonych przez siebie, jak i innych oraz - co chyba najważniejsze - zdolność ekspresji twórczej przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych. Kompetencja druga mówiąca o integracji i przetwarzaniu treści, to nic innego jak umiejętność wprowadzania zmian, udoskonalania i modyfikacji istniejących już zasobów w celu tworzenia nowych oryginalnych informacji. Przy ich tworzeniu warto pamiętać o bardzo ważnych zasadach, o których mowa w kolejnej kompetencji, zatytułowanej przestrzeganie prawa autorskiego i licencji. Rozumienie, w jaki sposób prawa autorskie i licencje odnoszą się do treści, jest kluczowe w procesie ich tworzenia! Na sam koniec - kiedy rozumiemy działanie całego mechanizmu tworzenia informacji - warto pomyśleć o narzędziach, które służą do ich powstawania. Tym zagadnieniem zajmuje się ostatnia, czwarta kompetencja programowanie. Jest to umiejętność zastosowania ustawień, modyfikacji programu, aplikacji, oprogramowania i urządzeń do zrozumienia funkcji oraz zastosowania danego programu.

Dla pragnących szczegółowej wiedzy, zachęcamy, by zajrzeć do naszego cyklu #DigComp, który znajdziecie na facebookowej grupie „Co piszczy w PWSZ Elbląg”. Gdybyście mieli jakieś wątpliwości lub pytania śmiało piszcie do nas na adres: Turn on Javascript!

 

Weronika Wójcik
praktykantka Akademickiego Biura Karier

Obszar 3: Tworzenie treści

#DigComp 


Data publikacji: 01 czerwca 2020


Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu

Galerie zdjęć

wszystkie galerie